Vielä Pradasta

Ensimmäisen innostuneen purkautumiseni jälkeen olen havainnut, että Pradan kevät/kesä 2009 mallisto ei ole saanut lainkaan yhtä yksimielisen positiivista vastaanottoa kansainvälisessä muotilehdistössä. Tosin kritiikki on kohdistunut lähinnä huippukorkeisiin kenkiin ja pikkuisiin sukkasiin, joiden yhdistelmä teki kävelemisestä varsinaisen haasteen. Valokuvien perusteella malliston arvostelu on tietty eri asia kuin olla paikan päällä. Vaatteiden tarkasteluun keskittyminen voi olla vaikeaa, jos huomio kiinnittyy vain mallien kompurointiin ja epätoivoisiin yrityksiin pysyä pystyssä. Aika yllättävä moka Miuccia Pradalta, joka yleensä on pilkuntarkka kaikista yksityiskohdista.

Suzy Menkes, Herald Tribunen arvostettu toimittaja, äityi julistamaan kenkiensä kanssa kompastelevat mallit Pradan kevätmalliston flopin symboliksi. Katastrofaalisten jalkineiden lisäksi kalakuviot leikkivät hänen mielestään häiritsevällä tavalla lapsellisuuden ja erotiikan välisellä (kielletyllä) alueella. Ja minä kun olin sitä mieltä, että ne muistuttavat pienen sisilialaisen merenrantakylän kalatorista…

Mallisto on herättänyt muutenkin varsin monenlaisia mielikuvia. Rodeon Agnes B. näki samaisissa kalakuvioissa japanilaistyyppisiä geisha-vaikutteita (!) ja ryppyasut toivat hänen mieleensä vedestä ongitun merenneidon. Ilmeisesti Miuccia Prada itse on kuitenkin halunnut ilmaista back-to-basics -asennetta. En ole ihan varma pidänkö kivikausi-teemasta, joten käytän yksilönvapauttani ja pitäydyn alkuperäisissä Italia-mielikuvissani. (esmes Sophia Loren kuvassa…)

Telegraphin
kuvaamassa videossa näkyy hyvin sekä mallien kompurointi että metallisekoitekankaiden fantastinen jäykänrapea olemus:

Ja kyllä, olen edelleen sitä mieltä, että mallisto on ihan mahtava. Tosin, kun Suzy Menkesin kaltainen gate keeper dissaa malliston, on vaikea uskoa, että se lyö läpi samaan tyyliin kuin tämän sesongin pitsit.

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *